onsdag den 19. september 2018

Nemmere metode til fremstilling af Tanglamper ♥ ♥ ♥




Den her gang har jeg brugt
Vingetang fra Island
(Winged kelp)
jeg har haft liggende
i mange år.
Det synes at være lige meget
hvilken slags tang der bruges,
bare det er store, hele stykker.
Jeg blødte det op
i vand hen over
en nat.
Så lang tid er dog
slet ikke nødvendigt.
Det kan gøres på 10 minutter.

Det sværeste ved at lave
en Tanglampe er,
at frigøre den
fra det medie,
den er bygget op over.
Jeg tænkte, det måske er nemmere
at bruge smørrebrødspapir
(greaseproof paper).


Jeg pakkede et vandglas
ind i smørrebrødspapir og


byggede tangen op om
og fastholdt det
både med snor
og ståltråd.
Så var det bare at vente
på at lampen var tør.


Dagen efter synes jeg ikke tangen
var tør nok, men jeg pillede
snor og ståltråd af,
selv om tangen endnu
føltes fugtig.
Fedttæt papir
suger selvfølgelig
mindre vand.


Den trejde dag var det nemt
at tage glasset ud af papiret.


Det var også rimeligt nemt
at fjerne smørrebrødspapiret
fra lampen, selv om det
naturligvis skal gøres
forsigtigt.
En tanglampe er
skrøbelig.
Så var det sådan set
bare at vente på
mørkets
frembrud.


Ta Di ... Ta Daa
HA HA
♥ ♥ ♥