tirsdag den 23. april 2019

Havbiolog Dr. Inez Linke - O'well - Ocean Wellness - OceanBasis Hudprodukter



Jeg fandt denne artikel i foråret 2008. 
Jeg var kommet godt i gang med at bruge Tang i maden og at opleve de positive virkninger af det. 
Jeg var nysgerrig efter, hvad andre mennesker gør med det. Jeg fik en aftale med Inez Linke om at besøge hendes hudpleje virksomhed på havnen i Kiel og tog afsted i april samme år. 



OceanBasis driver Tysklands første Tangfarm i havet ved Eckernförde. 
Planchen fortæller historien om, hvad det går ud på. 
Fortvivl ikke over at være ude af stand til at læse den tyske tekst Was, Wie, Warum, Wo og Und, for den viden deler jeg jo i resten af denne artikel.



Billedet viser en model af den tidlige men endnu eksisterende Tangfarm Inez Linke fik etableret på 6 meters dybde i havet ved Eckernförde i Tyskland. 
Det ses at Sukkertangen vokser på liner. 
Babyer af tangen podes på linerne i deres laboratorium om efteråret, sættes ud i havet og bliver fuldvoksne i løbet af vinteren. 
Ohøj Skipper ... hvad kan vokse i havet, mens det er aller mest koldt? 
Jo tak. 
Det gør tangen allerbedst.



Det høstede Sukkertang fyldes på vin gærings balloner hvor besværligt det end måtte være og sættes til at gære ...
formentlig ved hjælp af tilsætning af nemt omsætteligt sukker og vingær ... jeg ved det ikke, for jeg har ikke spurgt, men jeg ved at sukkeret i tangen er svært omsætteligt og at der ikke er nogen naturlige gærceller på det. 
Så et eller andet må man jo gøre for at få gæringsprocessen i gang.



Det umiddelbare produkt er en Tangvin, der ses i flaskerne til højre. Pudsigt nok forbød den tyske Fødevarekontrol, at det skulle hedde Tangvin. I stedet påbød de navnet Alkoholhaltiges Getränk auf Algenbasis.
Det er lidt lige som at Ulrik Maki Lyberts Lakridstang ikke må hedde, hvad det gør på grund af Fødevaremyndigheden i Grønland, men gerne må hedde Tang a lá kris.
Som producent tilpasser man sig jo sin Fødevarekontrol.





Det lykkedes mig at få et par flasker med hjem af den gode Sukkertangsvin.



Denne ene flaske har jeg brugt som ingrediens i en styrkende mikstur i tilfælde af influenza og forkølelse. 
Det består af ½ sukkertangvin, ½ ahornsirup og blomster af mælkebøtte. 
En stor tsk. fuld røres op i kogt vand. 
Det virker til at gøre det nemmere for immunforsvaret at opdatere sig over for de nye mutanter af influenza virus, vi får ind over i hver ny vintersæson.



Den største flaske forærede jeg til Professor Ole G. Mouritsen i anledning af receptionen på hans Mesterværk Tang Havets Grønsager, hvor jeg naturligvis var inviteret.
Jeg syntes jo, jeg burde forære et eller andet helt specielt. 



Så springer jeg lige et stort skridt i min oprindelige artikel, for det mest interessante er jo ikke, at man kan lave vin af tang, men at man kan lave hudprodukter af det, der helbreder enhver hudlidelse bedre end alt andet.

At Sukkertangsvinen brugt som basis for hudpleje produkter er regenererende for huden, er mere end blot en påstand. 
Dermatitis atopica er ifgl. Klinisk ordbog, 16. udgave, side 293, første afsnit kronisk børneeksem, mange voksne også lider under, i familie med astmatisk eksem og psoriasis. 
Ocean Basis har haft forskere på Universitetet i Kiel til at teste deres produkt, holdt op mod kortisonsalve. Tangolien og -cremerne giver en væsentligt bedre lindring til den lidende hud og er fuldkommen fri for kortisons uheldige bivirkninger. Jeg giver her et link til en PDF-fil, hvor man kan læse nærmere om undersøgelsen:

http://tang-thorkil.dk/oceanbasis/balticcare.pdf

Det er jo også vigtigt, at notere sig, at Inez Linke og hendes Ocean Basis lever i bedste velgående her i 2019, 11 år senere. Prøv bare at studere, hvad der findes af produkter på hjemmesiden lige nu: (Men bær lige over med, at de stadigvæk kun kan finde ud af at gøre det på tysk):
http://www.oceanbasis.de/en/ocean-cosmetics/products/

♥♥♥