fredag den 1. februar 2013

Kan en ædru alkoholiker have gavn af spiselig tang?


Den der har fulgt mig gennem tiderne med mine skriverier,
har ikke kunnet undgå at lægge mærke til, jeg har forherliget
vikingernes store alkoholforbrug, samtidig med at fremføre
argumenter for, daglig indtagelse af tang gjorde, de på én
gang kunne opretholde dette forbrug og reparere sig selv
for de skader, alkohol notorisk gør på os.

Det har naturligvis også været historien om mit eget alkoholforbrug
og hvordan jeg synes jeg har kunnet tackle at opretholde en
optimal arbejdsindsats i firmaet, jeg arbejder for.

Naturligvis har jeg tænkt over, hvor grænsen går mellem
mådeholden alkoholindtagelse og uhæmmet druk.

Jeg har tænkt, at grænsen gik der,
at hvis man kunne stå op af sin seng
og være frisk som en havørn til at gå
på arbejde, så er det okay.

Virkeligheden har vist sig at forholde sig temmelig anderledes
end jeg troede.

Jeg er blevet chokeret over at opdage,
alkoholen i en flaske vin på 14%
først er helt ude af kroppen
15 timer efter.
Så har jeg gået på arbejde med alkohol
i blodet gennem flere år.

Jeg har berettet om mine eksperimenter
med tang og snaps.
Der er det lykkedes mig at finde frem til,
af de tangarter jeg ligger inde med,
er det Savtang der suverænt egner
sig til at trække snaps på,
smagsmæssigt set.

Jeg har sådan set indtaget
voldsomt store mængder spiritus
for at blive enig om med mig selv,
om det var Langfrugtet klørtang,
Lav klørtang eller Savtang,
der var det bedste.

I denne proces har jeg, som noget nyt
i mit liv, siden i sommers
af og til drukket videre meget tidligt
om morgenen, inden jeg skulle på
arbejde om eftermiddagen.

Så en dag står jeg meget tæt på chefen.
"Du lugter af alkohol"
siger han lige ud af posen.

Ja. Det gør jeg nok, siger jeg,
for jeg drak alkohol i morges til
noget kanonlækkert tangmad,
jeg havde lavet mig.
Hmmm...
"Det vil sige du indrømmer det?"
Ja. Skulle jeg ikke være mere dum end en dør,
hvis ikke jeg stod ved det?

Det udviklede sig til en kammeratlig samtale
hvor jeg skrev under på, at dukker jeg så meget
som én gang mere op på min arbejdsplads og lugter af sprit,
så er jeg ude for good.

Og så blev jeg iøvrigt bedt om at gå hjem
og tænke mig rigtigt godt om ♥

Det har jeg gjort nu i 14 dage.
Hmmm... Kan jeg ikke bare lægge
det på hylden og lade være?
Tjah... Så nemt er det ikke.
Jeg er en alkoholiker,
der trænger til at blive tørlagt
og have det godt med dét.
Men dét er godt nok en personlig
udfordring, hvor jeg har brug
for en kompetent støtte
for at komme igennem
med det.

I samarbejde med Lægehus,
arbejdsplads og Sundhedsforsikring
er jeg i de kommende uger indskrevet
på døgnophold for misbrugere,
der vil frigøre sig for misbruget.

Måske kommer jeg ikke til at skrive så mange
blogindlæg, mens det står på.
Jeg vil dog kunne svare på henvendelser
om køb af tang
og min kone vil sørge for,
at kundeordrerne bliver ekspederet.

Vi får se hvad gavn jeg kan have af tang
i min psykologiske omstillingsproces
til et fornøjeligt liv uden alkohol.
Men det kan jeg selvsagt først
siden berette om, da det er
et helt nyt forskningsprojekt
for mig.