torsdag den 24. december 2015

Hvorfor er spiselig Tang en naturlig lykkepille???


Jeg har flere gange beskrevet
at jeg 5-10 minutter efter
at have indtaget dagens
første måltid med
spiselig Tang
bliver hvad
jeg kalder
Fødevarehøj.
Det sker for mig
systematisk
og har nu fundet sted
i mange år.
Det har været mig
en kilde til fortsat undren.
Forleden snublede jeg over
Carsten Vagn-Hansen
om forebyggelse af
depression.
Han nævner ikke Tang,
men han fortæller
at den livsvigtige
aminosyre Tryptofan
er et forstadie til
Serotonin,
naturens lykkepille.
Siden det er dokumenteret
ved jeg, at brune tangtyper
som Buletang, Lav klørtang
og Ishavstang
indeholder 0,54 milligram
Tryptofan pr. tørret gram.
Jeg får typisk 5 gram
af de nævnte tangtyper
i dagens første måltid
og dermed omkring
2½ milligram
Tryptofan.
Hvorfor det går
så hurtigt at
omdanne det
til Serotonin,
kan jeg ikke forklare.
Måske har det at gøre med
at de bioaktive stoffer
i tangen optimaliserer
stofskiftet.
Hvor hurtigt det virker,
hvis man ikke har
prøvet det før,
ved jeg ingenting om.
Personligt lagde jeg
første gang mærke
til det 14 dage
efter at have påbegyndt
daglig indtagelse
af Tang i
juni 2006.