mandag den 20. januar 2020

Sjøsaker Seaweed TEKSLO SEAFOOD ♥


Som ses er produkterne Norske. Det er 3 gutter, der er stået af fra olieindustrien. De har omskolet sig selv til at være tangplukkere og forhandlere. 
Jeg har undret mig over, at firmaet bruger to navne. Både Sjøsaker Seaweed og TEKSLO SEAFOOD. De hører hjemme i Steinsland, der ligger i den yderste skærgård vest for Bergen. Jeg har lidt af en forkærlighed for det sted, fordi jeg plukkede tang dér i 2013 og -14. Runar Trellevik fortæller, at navnet Tekslo kommer af, at de foretrækker at plukke tangen ved den øde ø Tekslo, der ligger længere vest på ude i Norskehavet.
I april 2018 lavede NRK en udmærket fjernsynsudsendelse om dem, det stadigvæk er muligt at se, hvis man interesserer lidt mere for, hvem de er og hvordan de griber tingene an.
(Vær opmærksom på, at indslaget har pludselige mellemrum af helt andre historier...)

Set fra venstre mod højre er de første 2 glas decideret tangdrys. Jeg har spekuleret på, hvorfor de har valgt at levere produkterne i krydderikværne, når drysset allerede er kværnet ... Det er muligvis for at signalere, at det er lige så nemt at bruge det, som det er at krydre sin mad med salt og peber ... For mange Nordmænd er det stadigvæk nyt og fremmedartet at bruge tang i maden og så må man jo som iværksætter finde på noget, der skaber associationer.

Det første glas fra venstre er ren Søltang i 2-3 millimeter store flager.

TARE MIX er en blanding af 4 forskellige slags tang (Tare er bare et andet Norsk navn for tang): Fingertang, Sukkertang, Vingetang og Søltang i flager af samme størrelse.

Det tredje glas TARE SALT består af 85% havsalt og 15% af noget der minder om Fingertang ... Stortare. Det kan bruges som salterstatning.

De to sidste glas er for dem, der er vild med smagen af chili. TACO KRYDDER er et traditionelt tacokrydderi tilsat 12% Søltang.

FLAMMEHAV bygger på det Japanske koncept Furikake. Der er Stortare i, men det er uoplyst i hvilken mængde. Resten er sesamfrø og havsalt.

 I Norge forhandles produkterne allerede i flere af REMA 1000 butikkerne. Den dag kommer måske også i Danmark, men indtil da er det Webshoppen der er muligheden, for at sidde i sofaen og købe det hjem.  Når du ser de Norske priser, så tænk lige over, at en Norsk krone = 76 Danske ører p.t.
Personligt ved jeg ikke lige, hvad jeg skal bruge de der krydderiglas til. Det er tangdrysset jeg vil have fat i. Så jeg kunne godt finde på at forhandle mig frem til at købe så og så meget af det drys i løs vægt og så opbevare det i en dåse i køkkenet eller på spisebordet. Vælger man at få det købte bragt hjem af DHL Express med Track & Trace på, kommer det meget hurtigt og man har fuld kontrol over, hvor varen befinder sig hvornår. Jeg har også prøvet med PostNord. Det var ikke så heldigt. De sendte et brev om told, jeg skulle betale for indførsel til Danmark, men det brev druknede i papir reklamer i postkassen og så blev pakken sendt tilbage til Norge.