onsdag den 9. maj 2012

At tage vare på de små folk ved tanghøst

Jeg har skrevet der ingen smådyr er i tangen, når man høster det tidligt på året som nu. I år passer det ej. Måske i det hele taget ej heller. Mens jeg har hængt tang til tørre, taget det ned og klippet det op for at pakke det væk har min bedstemor talt til mig. Hun sagde: Tag i det mindste vare på det små folk der også har en ret til at være levende!
Ja. Men Bedstemor. Hvordan?
Jeg har jo så travlt med at klippe og pakke!
Brug en spand sagde hun.
Med havvand og lidt tang i bunden.
Put dem der ned i, sagde hun, når du støder på dem
mens du hænger tangen til tørre
og tag spanden med til havet næste gang du høster
og sæt dem fri igen!

Se det på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=SgCI9jYkdEM&feature=g-upl

Jeg er glad for at jeg har en Bedstemor Hav der er omsorgsfuld.
Jeg tager spanden med ud til havet hver gang og sætter de små folk fri igen :-)


På billedet ses to havbænkebiddere og en minisnegl der måtte lade livet fordi jeg var uopmærksom på dem. Det kan endda forekomme de findes i tangen, jeg har pakket og sælger, selv om jeg gør hvad jeg kan for at tjekke det grundigt mens jeg klipper og pakker. Derfor: Tjek it good out and remove.
Nogenlunde lige som man fjerner jorden fra sine grønsager før man spiser dem...