fredag den 28. september 2012

Nu også øl hvor der er brugt Blæretang


Rough Snuff to, -
li'e lovli' go.
Jo jo. Tale på rim og vers har gjort sig godt siden vikingetidens skjalde.
Det er jo lige før verset rapper :-)


Jeg mødte Brygmesteren fra Midtfyns Bryghus i Brobyværk i efteråret 2011 til Fødevaremessen EXPO i Herning. Hu Ha det var god øl han havde at smage på i boden hans. Så for der en djævel i mig, optaget som jeg er af tang med i hverdagsmaden: "Har du ikke også en øl med tang i?"
"Jo", svarede han guddødeme. Jeg fik hans kort og skulle have været afsted til Broby, bare for at se og smage.
Det blev bare ingenting til. Travlt har man jo med så meget og Broby ligger ikke lige rundt om hjørnet. Så var jeg alligevel rundt om hjørnet forleden formiddag. Herhjemme. 500 meter væk. På indkøb i nærmeste supermarked, der nok er en af Danmarks allerbedste ølbutikker. Skulle sådan set bare have fat i noget mere tørkost til katten vores. Men kunne da også godt lige studere ølsortimentet lidt. Der stod den jo så. Rough Snuff II. Med indhold af Blæretang som sat i udsigt af Brygmesteren.
Det er jo ikke hver dag man gi'r 44,50 for en ½ liter øl. Jeg gjorde den dag.
Hvad smager den så af?
Tjah... På ingen måder af tang.
Men sådan går det jo ofte med mad og drikke der er tang i.
Smager ingenting af i sig selv synderligt, men gør noget ganske alvorligt ved smagene der ellers er brugt.
Alkoholprocenten er 9,8. Kandis og rosinsirup er ik' li'e mig, da jeg knapt så meget er til den søde tand. Jeg kunne godt ha' brugt en smag af Hav, såsom salt og så en kende røg og måske lidt tjære og en smule lakrids. Rosinsiruppen smager bemærkelsesværdigt meget igennem. Sikkert fordi glutamat fra tang er så markant en smagsforandrer/-forstærker. I hvilken form Blæretangen er tilstede står der ingenting om på flasken. Der er ingen tang at tygge drøv i :-)
Det er simpelthen nok bare brugt som en smagsophøjende ingrediens, således som det længe har været anerkendt i fødevareproduktion.
Hmmm... Drak jeg den så op? Selvfølgelig.
Men rosinsirup er ik li'e mig en anden gang.
Så hellere en god porter med røgsmag ;-)