torsdag den 26. september 2013

Nyt liv til persille ved hjælp af dansk tang strøet på jorden?


I min egenkontrol af tangen jeg har liggende
i lukkede poser på mit lille lager, fandt
jeg tidligt på sommeren en pose med
Lav klørtang, der havde udviklet en
eller anden form for skimmel,
formentlig fordi tangen blev
pakket ned uden at være tør nok.
Hvad skulle jeg så stille op med dét
tang? Jeg synes jo ikke bare det skulle
gå til spilde ...
Jeg har ikke været alt for flittig i haven
i år. Højbedet her trænger til mere jord.
Der har stået persille. I foråret var det helt
dødt. Der var bare nogle visne pinde,
det var nemt at pille op. Jeg strøede
tangen ud over jorden, tænkende
det så siden skulle dækkes af ny
jord, for bedre at kunne kompostere.
Så en dag på vej på arbejde har jeg
lige lidt god tid og gik en tur i
haven. Stor var min glæde
over at se dejlig, frisk persille,
hvor jeg troede, der ingenting var.
Skimmel er der for øvrigt ingenting
at se af.
Der er ret meget salt i
Lav klørtang.
Det gør tilsyneladende
ingenting, at det ej er
vasket ud af vind og vejr.
Det er det måske nok,
men så er det jo trukket
ned i jorden og er blevet
til åbenbart god planteernæring,
sammen med hvad der iøvrigt
er at plantelivsstyrkende
komponenter i
tangen
♥ ♥ ♥