søndag den 19. maj 2013

"Hvor meget tang spiser du på en "normaldag" - hvis sådan noget eksisterer"?


Jeg har fået en henvendelse via min profil på:

Jeg bliver spurgt:
"Men, men jeg har nu i LAAAANG tid
(mindst tre uger) 
spist indkøbt Wakame og Søl -
og ellers tygget i blærer og Sukkertang
fra strandkanten.
Jeg kan ikke finde ud af
hvor meget tang man skal/kan/bør spise.
Hvor meget spiser du på en normaldag,
hvis sådan noget eksisterer"?

Lige nu bruger jeg, hvad der er at se på billedet
til morgenmad. Det er granuleret Buletang,
men kunne lige så godt være granulat
af Blæretang, Langfrugtet klørtang,
Savtang eller Lav klørtang.
Jeg lader det bløde op i youghurt
for at gøre det spiseligt.

Der er i overkanten af 2 gram tang
på skeen, svarende til omkring
25 gram opblødt tang.

Det sker ofte, jeg også bruger
tang i dagens to andre
måltider.

Ole G. Mouritsen anbefaler,
at man bruger 5 gram tørret tang
af varierende slags om dagen.

Jeg ved ikke helt om jeg får 5 gram om dagen.
Jeg supplerer med 3 kapsler med fiskeolie
af god kvalitet (nordisk standard),
i bestræbelse på at få nok omega 3
fra havet.

Det er ingen synderlig skarp målestok.

Den optimale virkning opnås formentlig
ved vedvarende daglig indtagelse.

Mine egne grænser er, jeg spiser mig ej
mere mæt end jeg bryder mig om
og jeg går heller ikke sulten
fra borde.

Tang i maden mætter mere
end man skulle tro. 

Jeg fik følgende replik:
"Jeg satser på de 5 g tørvægt som dagsnormal.
Syn's godt man kan snige sig højere op uden vanskeligheder,
når man sidder og tygger søl til aftenkaffen :-)"
Hvortil jeg har svaret:
"Lige med hensyn til Søl kan man nemt
sætte mere end 5 gram til livs
uden det bliver for meget af det gode ;-)"