onsdag den 8. maj 2013

Spiselig tang er en organisk foryngelseskur for midaldrende - kommentar til Fauli, fed og færdig


Oplevelsen af kroppen begynder at gå
i forfald allerede i midten af livet,
er knap så morsom.
Det kan give sig udtryk
på talrige måder.
Der er sikkert mange,
der kan nikke genkendende
til Søren Faulis beskrivelse af det.

Da jeg i slutningen af 40'erne
begyndte med at bruge tang i maden dagligt,
var det ikke for at få maden til at smage bedre.
Det var et forsigtigt forsøg på at kunne leve videre
uden tiltagende forstoppelse og hæmorider.
Jeg havde også ret mange andre
gammelmandslidelser.
Dem tænkte jeg ikke lige over.
Men tangen jeg brugte i min mad
virkede på det hele på én gang
over tid.

Jeg skrev dengang en artikel om det:

Det var ikke til at begribe,
tang kunne gøre noget ved det alt sammen,
uden jeg iøvrigt ændrede livsstil
eller gjorde noget særligt for at
følge de officielle kostråd.

Det blev til en gåde i hovedet på mig,
jeg ikke synes jeg kunne leve
uden at få et fornuftigt
svar på :-)

En ting er et enestående tilfælde.
Det giver ingen synderlig stor vægt.
Noget andet er, at det samme tiltag
er afprøvet på rigtigt mange mennesker
med det samme resultat.
Så ligner det noget,
man kan fatte lid til.

Lang tids ihærdig eftersøgning
bragte mig på sporet af den engelske
Eric F.W. Powell, PhD.,N.D.
og hans antikvariske publikation
KELP The Health Giver.
Gør det noget, værket er udgivet
så sent som i 1968?
Tangs egenskaber er de samme i dag
og det er karakteren af de almindelige
folkelidelser også ;-)

Powell brugte gennem 25 års
lægepraksis noget så simpelt som
blæretang til at kurere
faktisk samtlige folkelidelser.
Jeg har oversat bogen til dansk:
http://tang-thorkil.dk/tanghelsebringer.pdf

(Vil man hellere læse teksten i sort
på hvid baggrund, har jeg skabt
muligheden for det:
http://tang-thorkil.dk/Kelp%20-%20The%20Health%20Giver.pdf )

Hvorfor denne viden har eksisteret
i så mange år uden at blive brugt til noget,
ved jeg ingenting om.
Det gør den på ingen måde
mindre brugbar.

At tang også egner sig til at få god mad
til at smage endnu bedre,
bliver det jo ikke ringere af

Hmmm... At være stamgæst på hospitalerne,
eller hos den alment praktiserende læge,
med lidelser, der lige så godt kan
kureres med mad, hvor der er
tang i, - det virker lidt som
spild af gode ressourcer.