onsdag den 22. maj 2013

Kan tang erstatte kød - Ernæringsmæssigt set?


Det kan det faktisk godt.
En stor del af indholdet
i tang er protein
i form af alle
de byggesten,
aminosyrer,
der skal bruges
i kroppens opbygning
af menneske protein.
Man kan bare ikke leve
af tang alene. Men der
er jo også aminosyrer
at hente i både grønsager
og kød. I kødet skal dyreproteinet
imidlertid først nedbrydes til
de grundlæggende bestanddele,
aminosyrerne, før kroppen
kan bruge dem til menneske
proteinerne, vi har brug for

Jeg er på min årlige, danske tangplukning
ved Djursland lige nu
i et pragtfuldt sommerhus:


I går fandt jeg noget herligt
Lav klørtang.
Vi har ingen varmluftovn derhjemme,
men det er der her.
15 minutter ved 160 grader
varmluft var nok til at gøre tangen
så fuldkommen sprød som en tjips.
Det har jeg anrettet oven på skiver
af advocado.
Advocadoens nøddeagtige smag
sammen med tangens dito
og let saltsmag
passer fortrinligt
sammen.
Jeg havde også lavet
noget coleslaw som tilbehør,
men kunne ikke spise det hele.
Tangen og advocadoen mættede så meget,
at jeg formentlig fik mindst aminosyrer nok
+ alt det andet gode der er at komme
efter i tangen. Hvorfor skulle jeg
ellers kunne føle mig mæt???