mandag den 26. december 2011

In memoriam Thomas Windings uovertrufne fortællerstemme


Vi er nok en hel generation af 50 årige + en eller anden ungdommelig alder, der stadig har Thomas Windings musikalske stemme levende i hjertet som erindring, vi holder mest af at genskabe, igen og igen. Jeg har gjort det til en dyd at samle alle de værker, hvor han har indtalt digitale lydeventyr.
Det bliver måske det allervigtigste jeg har at give videre til mine børnebørn, om jeg får nogle.

Det sidste der manglede var Nils Holgersens Forunderlige Rejse, hvor Laila Hodell så smukt har omskrevet Selma Lagerlöffs roman til et tidsvarende dansk. Jeg var bare solgt til stanglakrids dengang for flere år siden, hvor det gik op for mig, at en af Lailas omfattende produktioner fra 90'erne også omfattede denne historie, jeg med stor fornøjelse læste i min barndom i originaludgaven. Min kone Margot fik den læst højt i barndommen af hendes mor i mydningsstunden og elsker værket lige så højt.

Historien om hvordan en uvorn, ondskabsfuld, doven knægt forvandler sig til en ædelmodig, hjertevarm ung mand med alle de bedste dyder i god behold, åh... Den tåler at blive hørt igen og igen. Med behørige mellemrum ;-) Da specielt fortalt af Thomas Winding, så man føler hele sin sjæl kærtegnet af hans toneringer, der er værd at efterabe, om man kán.

Først nu er det endeligt lykkedes mig at komme til at høre Thomas Winding fortælle Nils Holgersens Forunderlige Rejse, genskrevet af Laila Hodell, fordi hun nu endeligt er på benene igen forlagsmæssigt, efter flere års personlige udfordringer, der måtte overstås først. Laila har kærligt sendt hvad man ser på billedet til os i denne jul. Samtlige medlemmer af husstanden er enige om, det er en af de allerbedste julegaver, vi i mands minde har modtaget. Gid det måtte være alle os forundt at høre det der nærer den samme dybe kærlighed :-)



Hvad der rører mig allermest ved at iagtage illustrationerne på Lailas produktion er billedet af Nils Holgersson, hvor han sidder i omfavnelse med Akka fra Kebnekaise og siger pænt farvel, da han er blevet menneske igen, hjemme hos mor og far. Det billede siger bare alt i sig selv ;-)


TAK Laila
og godt nytår!


Værket der fylder tre CD'ere kan købes her:

http://frejasfocus.dk/