tirsdag den 11. juni 2013

Mangehornet Klørtang (Fucus ceranoides)


Jeg har skrevet meget om familien Fucus.
Hedder det Blæretangsfamilie
eller Klørtangsfamilie?
Mangehornet Klørtang
har jeg hidtil ej nævnt med ét ord.
Af den simple grund,
jeg ingenting havde fundet af dén slags.
Hidtil er det vist kun fundet som opskyl på stranden,
kommet drivende fra Norge
og sådan noget spiser man jo ikke.
Hvad man ser på billedet
har jeg plukket, hvor det voksede
på det lave vand ved Kalø Slotsruin.
Tangforsker Susan Løvstad Holdt
fortæller, tang af samme slægt
kan finde på at mixe gener.
Her tyder meget på,
almindelig Blæretang
har mixet gener med
Mangehornet Klørtang.
I det hele taget er den tendens til,
det bliver sværere og sværere
at sige:
Dette er Blæretang.
Dette er Langfrugtet klørtang.
Dette er Lav klørtang.
Dette er Savtang.
Dette er Mangehornet Klørtang.
Der findes flere og flere vækster,
hvor deres forskellige
karakteristika
tydeligt
udspringer
af den selvsamme
spore...
Har jeg konstateret
i år.