lørdag den 14. april 2012

Anprisning af tang for sundhed og velvære

Når man har med salg af fødevarer at gøre skal man som udgangspunkt afholde sig fra at komme med sundhedsanprisninger på varerne. Det er der ganske mange producenter af helsekost og kosttilskud der har måttet sande.

Det blev også pointeret af Fødevarestyrelsen over for mig i dialogen om godkendelse af Nordisk Tang.

Det har at gøre med, man ikke bare kan komme og påstå at ens produkt virker sådan, med mindre der er enighed i det videnskabelige samfund om det.

Der er ikke alene særdeles mange forskere i verden der beskæftiger sig med sundhedspotentialet i tang. Ganske mange forskere udnytter også deres viden til at fremstille kapselprodukter med tang, de afprøver i forsøg med mennesker, dokumenterer virkningerne af det og sætter produkterne i handel.
Der er også en stigende erkendelse af denne vækst måske har endnu mere godt at tilbyde os end allerede erkendt.
I det mindste er der enighed om, der et unikt potentiale for sundheden at komme efter i tang.
De få ting der har været sagt imod fra danske seniorforskere, f.eks. om giftig kainsyre i Søl tang, er blevet godt og grundigt tilbagevist.

Når jeg anpriser tang er det ofte med henvisning til videnskabelige publikationer om det. Jeg har sådan set ikke tænkt mig at holde op med disse anprisninger, selv om jeg nu også skal til at tjene penge på at sælge tang. Men jeg har lovet Fødevarestyrelsen, at der på min butiks hjemmeside kun vil være faktiske ting omtalt, der direkte har med varebeskrivelsen at gøre. Altså ingen sektion med anprisninger. Som jeg sagde: Det ved folk jo godt i forvejen. Så behøver jeg jo ikke også at skrive det der.