torsdag den 19. december 2013

Den oldnordiske tradition for at fejre Vinter Solhverv natten til den 21. december ♥


Hvem husker længere solhvervs festerne, der blev holdt fire gange om året, for at markere årets gang? Nok de færreste, omend disse helligdage den dag i dag danner historisk baggrund for de moderne helligdage Jul, Påske, Sankt Hans og Høstfesten i efteråret.
Jeg har fremstillet denne morgenmad til mig selv for at mindes min salige, hedengange svigerfader Laurids Bollerup, Kvægavler, Svineproducent og Korndyrker. Hvad jeg ærer hans minde med, er den KRAFTFULD LAGREDE ost fra Tistrup Mejeri, der ligger neden under dette tredobbelte spejlæg med Vingetangs flager fra min tangsøster i Bretagne, Norsk Tangsalt og blandingspeber fra kværn.
Hæ Hæ. Man kan ikke se osten, men jeg skal lige love Jer for, den smager igennem, så det gør en .... . :-) Pragtfuldt for en som jeg, der sætter pris på gode, gamle værdier, der endnu holdes i hævd.
Laurids havde en fast tradition gennem årene. Én gang i kvartalet ankom han til Tistrup Mejeri, tæt ved Varde i vestjylland, for at afhente en helost Gamle Ole. Ej blot gammel, men gammel, at han nærmest kom selv, når man fløjtede efter ham ♥ Laurids elskede den ost højt. Helt så stærk er den nutidige Kraftfuld Lagrede ej ... men jeg kan ikke lade være med at mindes min salige svigerfader, når jeg smager en ost fra Tistrup Mejeri, der minder om gode, gamle dage.
Ære være hans minde ♥