lørdag den 14. december 2013

Hvordan kan det være grove tang stilke kan være lækre at bruge i gryderetter? ♥


Det er de nederste stilke af Langfrugtet klørtang, klippet fra efter tørring, inden tangen blev lagt til lagring. Jeg har gemt det i lukkede poser. Har brugt det selv til delikate fodbade og foræret det væk til samme brug.
(Efter fodbadet egner tangen sig ganske udemærket som havegødning, hvor det komposterer, når det er gravet ned ;-))
Nok nærmest ved et tilfælde har min kone og jeg opdaget, dette tang egner sig ganske fortrinligt i gryderetter. Der bliver også grove stykker til overs, når jeg til vort eget forbrug granulerer klørtang i stenmorteren. Dem gemmer jeg i en lille glaskrukke med låg. Vi har gennem en hel del tid nu brugt en stor teskefuld af det grove til en gryderet. Smagsoplevelsen har hvér gang været den samme unikt gode, men også meget forundrende ... 
Er der virkeligt mest af smags tryllestoffet UMAMI i de grove stilke???
Det virker sådan. Jeg mener, når man mere end 10 gange har gentaget det samme eksperiment med det samme gode resultat, så der jo være noget om snakken.
SO WHAT??? Hæ Hæ ... Jeg har et nyt produkt. I stedet for at forære de stilke væk til fodbads brug sælger jeg dem på linie med mine andre produkter :-) BASTA ♥


Her ses et par af stængel stumperne i vores aftensmad i dag, der i stedet for kødsovs og pasta hed kødsovs/(oksefars) med kogte kartofler, siden vi er nordboere :-) Hvad den store teskefuld stængel stumper ej har givet af saft og smagsmæssig kraft til måltidet, det kan man roligt skrive hjem til den vor Herre, man bedst ynder ... eller til ingen om man er ateist ... ingenting tror på, andet end ... ja hvad? Stakkels være dén, der ingenting tror på, andet end at jordelivet er et mareridt, det var bedre aldrig at være anbragt i ...


På billedet her er der fokus på stumperne. 
Små stumper på træsleven dér.
Hvordan kan det være, I tryller så meget med smagen i maden hér?
NB: Jeg har da nok læst mig til, at en japaner, der kan betale, foretrækker at købe tang, der er lagret mere end 10 år for at udvikle delikate aromastoffer og have en blidere smag. Men at det er så delikat for næseborene at snuse ind fra poserne, hvor jeg opbevarer dette tang ... det er selv for mig en forbavsende surprise :-)