onsdag den 25. januar 2012

Fedtstoffer

Mennesker der har fulgt mig gennem længere tid vil ha' lagt mærke til, jeg tilsyneladende har et fuldkomment afslappet forhold til grisefedt, andefedt, sågar kofedt og fiskeolie, endda levertran. Ja. Og så indgår der jo også vegetabilske olier såsom rapsolie.

Hvad har jeg lige gang i, siden det nærmest er blevet en doktrin fedtstofmæssigt set at spare på de animalske fedtstoffer eller helst undgå dem?

Med alt det fedt jeg konsumerer kunne man sikkert fristes til at se mig for sig som en alvorligt overvægtig mand, sådan et eller andet sted mellem 150 og 200 kg tung. Ho Ho. (Jeg kan gøre min stemme lige så dyb som Julemanden :-) Men jeg vejer meget stabilt ej mere end 61 kg.
Er det så ik' for lidt? Næh...
Det er ioniseret postevand, knogler, muskler, sener, organer og en meget tyndt lag af spæk.
Jeg trives med det i bedste velgående ;-)
Mine knæ synes f.eks. det er fedt jeg ik' er tungere at gå op på 2. sal, hvor jeg bor, end som så :-)

Hvordan det kan lade sig gøre?
Jeg er bange for det var et alvorligt sidespor at komme ind på at forsage alle andre fedtstoffer end de vegetabilske :-(
Der er et usundt kolesterol. Der er også et sundt kolesterol. Det sidstnævnte er nødvendigt for at undgå Alzheimer og kræver også tilførsel af animalske fedtstoffer.

Tricket er, når man får tilstrækkeligt meget af de vigtigste af omega 3-olierne, det kun er tang der evner at producere, så bruges de øvrige fedtstoffer i kroppen lige nøjagtigt så konstruktivt, det DNA-mæssigt var designet til. De animalske fedtstoffer indgår i opbygningen af velgørende kolesterol og bruges der ud over til at holde kroppen varm og til god arbejdsenergi i rugbrødsmotoren. Jeg har således aldrig kolde fingre eller tæer, selv om jeg kán være kold at røre ved, når jeg lige er kommet ind fra længerevarende ophold i frostvejret. Det er bare overfladisk.

Kun at bruge omega 6-olierne, dem fra planteriget, fører lukt til menneskeligt fordærv, helbredsmæssigt set. Sådan er det.