søndag den 22. januar 2012

Tang til genopbygning af en svækket tyktarm





Kronisk forstoppelse er nok en af de aller almindligste af folkelidelserne. Lægen og forskeren Eric F.W. Powell udtaler, tilstanden er årsag til 75% af alle lidelser der har dødelig udgang. Det virker overvældende, men det sku' sådan set ik' undre mig om det er tilfældet.
Jeg har oversat Powells publikation, hvor fra nedenstående kapitel er citeret.
Hele oversættelsen er her: http://tang-thorkil.dk/tanghelsebringer.pdf

Tang til en svækket tyktarm

"En hærskare af fysiske lidelser, endda nogle af sindslidelserne, har deres
oprindelse i selvforgiftning, begrundet i en tilstoppet, uvirksom tyktarm. I
denne tilstand opkoncentreres giftstoffer og bliver optaget i blodstrømmen,
hvilket forårsager generel svækkelse, gigt, nervelidelser, nyreproblemer og alle
de beklagelser, der i den sidste ende kun kan føres tilbage til forgiftet blod.
Dette forhold gjorde så stort et indtryk på den berømte kirurg, Sir William
Arbuthnot Lane, at han tilrådede operativ fjernelse af tyktarmen. Dette er
kendt som Lane's operation. Sir William måtte imidlertid erkende, at han
udskar et for kroppen nødvendigt organ og at operationen på ingen måder
fjernede den oprindelige grund til, at tyktarmen var blevet giftig.
Moderne helbredere har megen opmærksomhed på renselse af tyktarmen ved
hjælp af lavement og tarmgennemskylning. Det er der kommet meget godt ud
af. Imidlertid bidrager denne renselsesmetode lidet til at smidiggøre tyktarmen
i så vid en udstrækning, at den af sig selv kan slippe af med affaldsstofferne igen.
En giftig tyktarm er en afkræftet tyktarm der behøver genopbygning.
Til dette formål står mange remedier til rådighed, men så sandelig på ingen
måder afføringsmidler, der udelukkende svækker organet yderligere.
Tang indtager sin plads blandt de bedste af de forhåndenværende midler, der
kan gøre noget for at revitalisere tyktarmen. Grunden til at denne havvækst så
eminent smidiggør tyktarmen er sandsynligvis det høje indhold af naturlige
mineralsalte. Saltene genopbygger tarmvæggen, mens jod'et bidrager til
kroppens afgiftning. Af denne grund tilrådes indtagelse af tang i alle tilfælde
af lidelser, der relaterer til selvforgiftning. Alle der lider af forstoppelse
burde dagligt indtage tang. Virkningen af det understøttes – såfremt man
yderligere indtager mørk sirup (molasse) (black Molasses).
Det er kun få, der kan sige sig fri for jævnligt at være forstoppet. Da sundhed i
første række er afhængig af en rén, smidig tyktarm med en optimal

peristaltik, er det indlysende at alle kan have gavn af et remedie,
der opfører sig tilsvarende tang.
Jeg har vanskeligheder ved at skulle citere specielle tilfælde, hvor indtagelse af
tang har betydet en regenereret tyktarm. Det har simpelthen givet et så
overvældende antal positive resultater, at der kunne skrives en bog om dette
alene.
Jeg er overbevist om, at den menneskelige race får en hjælp på vejen til
regeneration, ved at adoptere en kost der holder tyktarmen ren og intakt og
forebygger selvforgiftning. Vi er forvisset om den menneskelige organisme er
fuldkommen og at der ingen love er, der begrænser livet.
Autoriteterne er enige om, den ene, øjensynlige grund til menneskelig 

degeneration er den tiltagende ophobning af giftige substanser i kroppen,
havende sit udspring i en svækket tyktarm, hvilket obstruerer og svækker
alle de vitale livsprocesser og er årsag til sygdom og død.
Blev der tildelt lige så meget opmærksomhed til den indvendige rengøring af
kroppen som at vaske den ydre krop, ville bemærkelsesværdige resultater
snart vise sig".

Som 47-årig var jeg selv på vej ind i en tilstand, hvor stomi er den almindeligst brugte udvej. Jeg lod mig råde af Hanne Kirsteins bog Tang - en gave fra havet og gik igang med tang. Simpelthen bare to Noriblade til Sushi klippet i strimler og skyllet ned med kaffe eller juice. Allerede i løbet af de første 14 dage opnåede jeg regelmæssigt at komme af med afføringen. Det mest forundrende var, den såkaldte peristaltik begyndte at virke igen. Altså at det kommer ud af sig selv, i stedet for at man skal sidde der og presse og få hæmorider af det. Siden hen oplever jeg, det er al slags tang der har denne udemærkede virkning. Nu er jeg snart 54 år gammel. Jeg bliver simpelthen så taknemlig hver gang jeg sidder på toilettet og det slipper af sig selv uden store anstrengelser.

Er der en religion der indbegreber at være stjernelykkelig for egen sundhed og vitalitet, når man ellers var i en kronisk tilstand af ringe livskvalitet? Jeg ved det ej. Jeg ved blot jeg glæder mig over det så meget, jeg slet ik' ka' la' vær' med at dele viden om det ;-)