søndag den 20. januar 2013

Hvad er hjernestyrkende ud over spiselig tang?


I min tid som praktiserende socialrådgiver
var nok den største frustration at ekspedere
en hærskare af forholdsvis unge mennesker
over på førtidspension,
hvilket vi gjorde nærmest automatisk
når klienten kom anstigende med brev
fra lægen, hvor i der stod:

"Det vurderes at pågældende
kun har en ubetydelig erhvervsevne
i behold,
hvorfor der indstilles
til højeste førtidspension på grund af en af
cortisol invalideret Hipocampus".

Det var nemme sager
der gik glat igennem,
men, tænkte jeg ved mig
selv, Hmmm... De får lidt
at leve af, men hvad er det
for et liv at leve, når man
heller ikke i fritiden kan
udrette noget af
betydning for
sig selv og
sine
nærmeste?

Uendeligt trist
synes jeg det var,
velvidende prognosen
var et liv med en eller anden
tiltagende form for demens.

Måske er det en skæbnens
skæve ironi, jeg selv skulle komme
til at pådrage mig en diagnosticeret
kronisk stresslidelse, der uvægerligt
producerer for meget af stresshormonet
cortisol ♥

Ho Ho.
Gå i adfærdsterapi
og lær at modificere
din egen adfærd,
så du undgår
at reagere
psykisk,
således
som du gør
hver eneste evige gang
du genoplever noget tilsvarende,
der blot minder om begivenheden
der udløste din panikangst.
Jeg giver ikke så meget
som fem flade ører
for det, men
skal da ikke udelukke
der findes andre, der
kan gøre gavn af det
:-)

Hmmm...
Er jeg så også
på førtidspension
i en alder, hvor jeg kun
er i de tidlige halvtredsere,
med mange år tilbage inden
pensionsalderen?
Nixen Bixen ♥
Alle der har interesseret sig for det
ved menneskehjernen rummer
et kæmpe uudnyttet potentiale,
men nok ikke lige hvordan
det aktiveres ;-)

Jeg har flere gange fortalt historien om,
hvordan spiselig tang i min hverdagsmad
stimulerer stamcellerne i min Hipocampus
til hen over nattens hvile at skabe nye neuroner
til erstatning for de der den foregående dag
gik tabt.
Det føles som en
neverending good fairytale
hver eneste ene morgen at
vågne op, frisk som en havørn
med neuroner, der er endnu
klogere, end de, jeg havde
da jeg gik i seng.
Det giver sig udtryk
i en indre vished
for hvordan
udfordringer
kan tackles,
jeg slet ikke
kunne se mig ud af
på vej i seng.
Det virker som regel
fortrinligt udemærket
i løbet af den nye dag

Nå.
Hvad er der så ellers af muligheder
for at styrke Hipocampus?
Jo. Jeg lærte i en radioudsendelse
for mange år tilbage, det er rigtigt
godt styrkende for Hipocampus simpelthen
at lade øjnene betragte de store, åbne vidder.
Hmmm... Hvordan lige bære sig ad med det,
når man ikke bor sådan et sted eller har det
meget tæt på?

Igennem en lang årrække har jeg som
betalende medlem af det afviklede
website Webshots samlet de
smukkeste billeder af
åbne vidder.
Billederne er nu givet fri
i og med krypteringen
af dem er ophævet
af de nye ejere
af det gamle
websted.
Jeg har skåret dem til som
jeg selv ynder at se dem
og tillader mig at dele dem:

At sidde sent om aftenen
og falde ned på jorden
mens man iagtager
disse billeder
som slideshow
og lytter til
yndefuld
stille musik,
er meget givende

Amerikanske
hjerneforskere
har udviklet websitet
www.lumosity.com
Deres teori er, det er muligt
at træne hjernen til at producere
nye neuroner, der udvikler ens
kognitive egenskaber.
Det er små spil man kan spille.
Jeg gør det selv og kan kun
anbefale det.
Det tager kun 15 minutter dagligt :-)
Det koster et mindre beløb
efter en kortere prøveperiode.
De penge er givet godt ud.
For øvrigt får man en
mulighed for at sammenligne
sig selv med andre af samme
køn på samme alder.
Min hukommelse
og min opmærksomhed/
væren tilstede i nuet,
ligger dobbelt så højt
som mine jævnaldrende,
men kan selvfølgelig
udvikles yderligere