torsdag den 2. februar 2012

Der er ingen D-vitamin i Tang


I november var jeg til foredrag med Ole G. Mouritsen ved Folkeuniversitetet i Holstebro:
http://www.youtube.com/watch?v=b4jrrLNzt5w&feature=g-upl&context=G26e747bAUAAAAAAACAA
Det var en nyhed for mig, at der ingen D-vitamin er i tang, der jo ellers, sågar af jeg selv, er blevet omtalt flittigt som kilde til også samtlige vitaminer. Oles autoritet på feltet taget i betragtning ser jeg ingen grund til at bringe hans påstand i tvivl :-)
Det er meget muligt jeg har manglet D-vitamin. En af symptomerne på det skulle være muskelkramper, jeg med mellemrum har haft i underbenene. Det har undret mig en del jeg sku' ha' disse kramper, så integreret det er i min kost at ha' tang med/så sund jeg derfor burde være.
Hmmm... Jeg har gået og tygget på det. Torskelever får man jo ik' li'e spist hver dag og fed fisk ej heller.
For nylig læste jeg så en interessant artikel i Børsen. Det handlede om en ernæringsterapeut der rejser rundt i landet, holder foredrag om Levertran og deler smagsprøver ud af det. Hvad jeg studsede over er hans erfaring, de fleste mennesker oplever, det slet ik' smager så slemt som man ellers har forestillet sig. At man godt kan få det ned uden væmmelse.
Det måtte jeg jo selvfølgelig prøve af og har derfor købt mig noget. Pudsigt. Det smager på ingen måde som min erindring om det fra barndommen, hvor jeg bestemt havde mishag ved det. Måske var det harsk det olie dengang? Dette er på ingen måder harsk. Det er egentlig bare en olieagtig fornemmelse at få det i munden med en svag bismag af fiskeolie. Lige til at skylle ned :-) som led i morgenmåltidet.
Min krop reagerer godt på det. Energiniveauet er endda bedre. Det er for tidligt at sige, det har fjernet skinnebenskrampen, men i det mindste har jeg lige siden haft det lille morgenmåltid med dagligt hvor jeg ikke også på en eller anden måde har haft D-vitamin med :-)

Nu er der gået så lang tid med det, jeg med sikkerhed kan udtale: Yes. Ingen bagbenskramper længere!!!

Ho Ho sagde Julemanden efterfølgende den 09.12.2012. Det fjernede faktisk krampen bag på skinnebenene.