tirsdag den 21. februar 2012

Vi hár eksakte oplysninger om jod i dansk tang

Jeg skrev det her indlæg i Google + 1 i dag:
https://plus.google.com/u/0/116444972314790300169/posts/KxpyxQGACAV#116444972314790300169/posts/KxpyxQGACAV
Ved nærmere eftertanke står det klart, vi faktisk hár eksakte oplysninger om jodindhold af dansk klørtang. Navnet er en meget nær beslægtet fætter af blæretang inden for Fucus familien der består af to fætre og to kusiner, der vokser sammen på det meget lave vand, hvor jodindholdet i havet er mindst. Blæretang, klørtang, savtang og lav klørtang.
I Lise Nerstings PowerPoint Præsentation "Erfaring med produktudvikling med tang" er der et slide hvoraf det fremgår, der i 3 gram tørret blæretang er mellem 900 og 1.800 mikrogram jod, sikkert efter høsttidspunkt på året.
Jeg viser her en af mine gængse opskrifter, hvori der indgår 2 gram af det tørrede tang, altså med et indhold på mellem 600 og 1.200 mikrogram jod. Det var rigeligt tang nok til dén dag. Jeg har endnu den gode smag det gav til måltidet i munden, når jeg smager efter :-)

Jeg har her et billede af tangen i lagret, tørret tilstand før det bliver ristet:


Sådan her ser det ud efter at være blevet ristet på god brødrister i 3 minutter:


Her er det klar til at blive kværnet til pulver i stenmorteren:



Jeg har så også fremstillet en lille video i YouTube
der viser hvordan jeg kværner tangen til fint pulver:

Det til pulver kværnede klørtang kunne ha' været
brugt til hvad som helst.
I en salatdressing, i en sovs, i en smoothie
eller hvad man nu ellers ku' ha' fundet på.
Jeg brugte det til at lave mig en rugbrødsmad, jeg godt ka li'
smurt med fedt, belagt med velsmagende ost
og derpå anrettet et dobbelt spejlæg med
tangen drysset ud over sammen med havsalt, blandingspeber
og syltede ramsløgskapers.
Det smagte særdeles pragtfuldt
mættede det meste af dagen
og gav en rigtig god arbejdsenergi
af vedvarende karakter.


Jeg vejer 61 kg ret permanent.
Som sådan tåler jeg op til
1.830 mikrogram jod
om dagen,
jævnfør dokumentet
fra FAO og WHO jeg omtalte
på Google + 1 i dag :-)
Da går denne opskrift godt nok án,
taget den smule jod i betragtning
jeg i øvrigt har fået fra andre
kilder ;-)