tirsdag den 25. december 2012

Erfaring med at bruge tang fra stranden som gødning til grønkål


Du skrev tidligere på året
dit forsøg med at bruge tang fra stranden viste,
grønkålsplanterne ikke elskede det.
Men du havde vist også valgt at bruge tangen
som bunddække, frem for at kompostere det i jorden
inden der blev sat grønkål i dem?

I foråret 2008 satte vi 21 forspirede
grønkål i tre små højbede.


3 af dem blev ingenting til, mens de 18
udviste kraftig vækst fra starten.

Baggrunden var et eksperiment foretaget i 2006.


Den grønkål var blevet gødet af en smule tang,
der bare i overfladen og frigjorde næringsstoffer.
Vi undrede os over, det tilsyneladende havde gjort
kålen mere hårdfør over for at blive spiste af kållarverne.

Kunne man måske gøre grønkål lige så resistent
over for kållarver som oldemoderen
Strandkål, som hun står på
stranden uden det 
mindste gnav
af larver?


I 2007 forsøgte vi os med en
særligt hårdfør sibirisk grønkål,
drevet frem fra frø.
De blev spist rub og stub
af dræbersnegle, vi havde særligt
mange af det år.


Allerede i februar 2008
var jeg i olmt dræberhumør.
Jeg satte sneglefælder ud
med sød øl med en høj alkohol%.
Det gjorde voldsomt indhug i bestanden.


Hver og en af disse døde dræbersnegle
repræsenterer 400 snegle hen over en sommer :-)

Jeg tænkte i 2008:
Mon ikke et meget kraftigt bunddække
af tang vil være bedst til grønkålen???
Afsted til Fyns Hoved var jeg et par
gange i forsommeren og samlede
store mængder, friskopskyllet
på stranden.



Til at begynde med synes det at have en gevaldig
god virkning på grønkålen.
Så var det lige som om væksten
gik i stå og der udviklede sig grå pletter
på stammerne.
Jeg fjernede så meget af tangen,
jeg kunne komme til at konstatere
jorden var fuldkommen mættet af slim
fra tangen, det afgiver når det regner.
Hmmm... tænkte jeg.
Så kan grønkålens rødder
nok ikke få luft...
Jeg ryddede et højbed,
hev al tangen der over i
og dækkede det med jord.
Tanken var:
Så prøver vi så gu at
kompostere det i stedet.
Det er så siden blevet til
perfekt muldjord til dyrkning
af hvidløg.

De fire kraftigste grønkålsplanter i 2008
kom til at se sådan her ud.
Det hjalp meget at blive fri
for det overdimensionerede
bunddække af tang :-)


Disse planter var rimeligt resistente
over for at blive gnavet af kållarver.
Andre af planterne var ikke.


Jeg fik et par gode billeder i kassen af deres Mor.



Siden har vi ikke dyrket grønkål.
Man kan jo få det smidt i nakken
for en billig penge.
Tang som gødning foretrækker
vi nu at bruge i den komposterede udgave.