lørdag den 1. december 2012

Spiselig tang i kapselform som eneste morgenmad?


Jeg er blevet spurgt mere end én gang: Hvorfor bruger du dog tangkapsler når du har alt det tang???

Hvad skal man gøre, når man vil meget mere end man kan?

Det er regelmæssigt forekommende i dagligdagen, jeg bestemt ej synes, jeg har tid til at lave mad til mig, når jeg er stået op, hvilket for mit vedkommende er på et skævt tidspunkt, da mit hovederhverv finder sted fra midt på eftermiddagen frem til næsten midnat. At der er ofte forekommende undtagelser fra reglen om fravalg af at bruge tid på at lave morgenmad er ingen i tvivl om, der følger mig.

Det har nok også at gøre med karakteren af mit primære erhverv. Hvad jeg laver der, burde tilnærmelsesvis allerede være overstået, længe før arbejdsdagen er forbi.

Umiddelbart betragtet er det en umulig kunstart.
Det minder lidt om humlebien, der flyver selv om det efter kendte, fysiske regler er umuligt :-)

Hvordan kan man permanent opretholde at gøre noget, der ligger hensides det muliges grænser? Der er muligvis andre tilgange til det. Jeg tvivler. Jeg betragter f.eks. hverken kokain, anabolske steroider og hvad der nu ellers findes af syntetisk dope som værdige nissemetoder til opnåelse af samme mål.

Jeg bruger noget så simpelt som spiselig tang og fiskeolie, der jo i virkeligheden, som efterhånden bekendt, retteligen nærmere er tangolie.

Tangkapslerne indeholder pulveriseret Blæretang fra Grønland og er et produkt, der gennem mange år er blevet trofast lanceret af vor ældste producent af helsekost Naturdrogeriet. Fiskeolien er der mange der udbyder efterhånden, så ingen nærmere omtale af dét.

Læser man på varedeklarationen på Naturdrogeriets kapsler med Blæretang står der, man kun bør indtage en om dagen, da der er 150 mikrogram jod i.

Hvem er de mest kyndige i verden til at udstede anbefalinger om hvor meget og hvor lidt man kan tåle af dette og hint? Det betragter jeg personligt WHO og FAO som værende. De har udgivet følgende publikation om hvor meget og hvor lidt jod en vesterlænding kan tåle:
http://www.fao.org/docrep/004/Y2809E/y2809e0i.htm
Uden tvivl er det for tung læsning for de fleste :-)
Jeg skal derfor nøjes med at referere, en voksen gør ganske udemærket gavn af 30 mikrogram jod fra tang dagligt pr. kilo kropsvægt den voksne bærer på sig.
I eget tilfælde er det 1.890 mikrogram jod og så er der jo også al den anden, gode gavn fra indholdsstofferne i spiselig tang at gøre god brug af i sit system ;-)

Med andre ord kan jeg og andre danskere ikke alene snildt tåle den kapselmængde jeg viser på billedet til dagligt forbrug. Vi har også rigtig god gavn af det, når vi gerne vil nå mere end vi rent faktisk kan.