lørdag den 15. december 2012

Servere Tanglækkerier for livstilsekspert Christine Feldthaus ♥



Kan det være himlen på jorden at en hel befolkning nyder godt at det organiske velvære og vitalitet der finder sted, når man dagligt har en smule spiselig tang med i sin foretrukne hverdagskost? Yes! er svaret, om nogen spørger mig. Det kan det udemærket, fordi det er én af de fornøjelige sidegevinster ved at gøre det :-)

Jeg ved ikke hvad held Klodshans havde med at komme anstigende med en død krage til prinsessen, en sur gammel træsko og frisk mudder i lommen.

Jeg ved bare, jeg end ej i min vildeste fantasi har drømt, at skulle komme til at introducere Livsstilsekspert Christine Feldthaus i plukning af dansk tang ved stranden og ligefrem at få lejlighed til at servere en stribe af lækkerier for hende, hvor det er brugt i mad og drikke.

Ikke desto mindre fandt denne for mig højtidelige begivenhed sted om eftermiddagen den 14. december 2012 under de mest rå vejrmæssige omstændigheder, man kan forestille sig. Redaktør Dorthe Gad Thuemoes fra DR Undervisning, Christine og Filmfotograf Theis havde sat mig i stævne at mødes ved Jyllands alleryderste spids ud i Kattegat Fornæs er :-)


Jeg var simpelthen i en anden verden, mens jeg sad og ventede på dem i trekantskrydset ved godset Stensmark. Ta'r de pis på mig eller hvad? Næh. Det gjorde de på ingen måde. Snarere tværtimod. Vi var sammen i tre timer. Tiden fløj afsted så hurtigt, det føltes som mindre end ét sekund.

Jeg har kun ét billede af det:


Det gør ikke så meget, da Theis har filmet godt og grundigt.
Når det er klippet til og redigeret vil det blive til et indslag i serien
So f***ing special engang i løbet af foråret 2013 :-)

Efter at have været ved den isbelagte strand i vindstyrke 10 og meterhøje bølger, hvor vi alligevel kunne plukke tang, da østenstormen havde presset vand ud af indre hav, tog vi lidt ind i landet til en lidt mere vindstille skov.

Christine og jeg satte os til rette på et mørkeblåt tæppe ved roden af en kæmpemæssig bøg. Dér serverede jeg alle lækkerierne for hende og vi fik os en rigtig god snak om dem :-)

Nååhhh... Hvad var så dit menukort til prinsessen???
Tjah...


Dufte og smage direkte
på lagret, langtidstørret Lav klørtang
trickede hende ret godt ud :-)

- brunkager med Pelvetia canaliculata (ishavstang,
også kaldet Langfrugtet klørtang, men ishavstangen
er en mini variant)
Hun var henrykt.

- Snaps af Savtang trukket på Absolut Vodka
i 48 timer.
Hun var henrykt :-)

Eksempel på at bruge snaps af Langfrugtet klørtang
som en sublim smagsforstærker
til en billig tysk blommesnaps.
Hun var solgt til stanglakrids ;-)

- En fedtemad med Maldon salt,
hvor fedtet var tangfedt på nynordisk
multikærnerugbrød.
Det begejstrede hende :-)

Sukker-/eddikesyltet Lav klørtang.
Hun spiste et stort stykke i én mundfuld
med lidenskabelig entusiasme
for den lækre smag.

En pesto af Lav klørtang
anrettet på smalle rugknækbrød
gik rent ind!

Desværre er jeg ude af stand til at gengive alle de blomstrende gloser Christine udtrykte, efter at have smagt godt efter. 
Dem må man have til gode til når indslaget bliver vist i foråret 2013 i fjernsynet.

Der er dog én ting, jeg har lyst til at sige:
Mistede jeg kære, nære venner og slægtninge endda alene på grund af min overnaturlige, totalt mærkværdige udelukkende interesse for spiselig tang, ja... Så havde det da i det mindste godt nok den gode grund det gav mig nye, mere passende venner i situationen end dem, jeg havde engang.

LOL, LOL and even more LOL ;-) ;-) :-)