søndag den 9. december 2012

Hvad er Pelvetia canaliculata?


Som bekendt er jeg hæmningsløst nysgerrig når det drejer sig om spiselig tang ;-) Jeg er af den amerikanske videnskabskvinde Jane Teas blevet gjort opmærksom på den engelske grossist Seagreens, der nu på tyvende år har stor succes med at høste og forhandle brune tangarter, der vokser på det laveste vand. Deres produkter detailforhandles flere forskellige steder i England, USA og sælges iøvrigt online til hele verden.

Jeg har simpelthen været nød til at købe en dåse med 50 gram Pelvetia canaliculata hjem fra:

http://www.oceansofgoodness.co.uk/Default.aspx

Hmmm... Søger man på navnet i Google og ser billeder er det er tangarten præcis den samme, jeg selv ynder at plukke herhjemme i indre, dansk hav:
Langfrugtet klørtang eller Fucus evanescence:



Seagreens er plukket i det aller nordligste Skotland. Det er sjovt de små stykker i dåsen grangiveligt ser ud som miniature varianter af den danske :-) På billedet af den sidste bid af min ostemad til morgen, er den skotske variant blødt op nogle minutter i varmt vand.

Selv i ikke-opblødt tilstand smager det aldeles delikat og man mærker tydeligt man får de velgørende indholdsstoffer fra spiselig tang ind i sit system.
Som sædvanligt ved kort tid efter at blive high on nutrion og med supergod energi rykke igennem med at få ting gjort, der ret godt gerne vil gøres ;-)