fredag den 21. december 2012

Salturt fra rev ved Bønnerup strand


Har du også salturt på lager,
spurgte prinsessen.
Ja... Det har jeg da :-)
Jeg synes jo det er sjovt
at lege med det der
Ny Nordisk Hverdagsmad :-)

Hvorfor skulle jeg ikke også smage på dét så?
Hmmm... prinsesse. Måske synes jeg,
du skulle have noget til gode
til en anden god gang.
Forøvrigt var jeg
skuffet over det,
da jeg havde
plukket det.
Det smager
rigtigt nok,
men der er
sådan en
hvid pind
inden i,
der minder
om et fiskeben
man kan få galt i halsen,
hvis ikke man passer på :-)

Salturt importerer vi fra udlandet. Det siges at vokse i marskområdet, der sådan set strækker sig fra Højer helt ned til Frankrigs kyst. Det var Jette Flemming der i august 2012 tog mig med på udflugt til Bønnerup strand. 
Dér havde hun tidligt i juli observeret det på et rev, der er tilgængeligt ved at vade over det lave vand. Det er bedst at plukke det så tidligt i sæsonen, at omtalte hvide pind endnu ikke har udviklet sig :-)

Det er smukt at iagtage,
som det nærmest vokser som
et lille træ i sandet, hvor det
overskylles af tidevandet.