torsdag den 9. august 2018

Dokumentation af den Irske tradition for at konsumere spiselig Tang ♥





Jeg var inviteret af den Irske Tangdronning Prannie Rhatigan til at besøge hende på familiens slot Streedagh House ved Sligo på nordvestkysten af Irland.

Jeg mødte Prannie til Professor Ole G. Mouritsens Tangkonference i København i august 2010 og har opretholdt kontakt med hende lige siden.

Hun er læge ud af en lægefamilie, hvor faderen lærte hende og hendes søstre alt om kunsten at plukke tang og bruge det i maden.

Hun er forfatter til den smukke kogebog The Irish Seaweed Kitchen, hvor hun dokumenterer ikke blot egne opskrifter, men også et væld af eksempler på hvordan forskellige mennesker i Irland kokkererer med Tang. Og underviser naturligvis jævnligt i tangplukningens ædle kunst.

En dag havde Prannie et møde inde i Sligo og tegnede et lille kort om, hvor jeg kunne finde de bedste steder i centrum at købe Tang.

Allermest imponeret var jeg af den her butik:


Tænk sig: Den er grundlagt i 1898 ... for 120 år siden ... og så er det stadigvæk muligt at købe lokal Dulse (Søltang) og Carageena (Blomkålstang) helt lige som i gamle dage, hvor det stod i kurve og så tog man en papirspose og stoppede det i den, man ville have, gik til kassen, fik vejet og betalte efter vægt.



Jeg følte historiens vingesus ind over og var stum af begejstring.

Og FEDT at Tangen står lige ved hoveddøren, hvor man næsten falder over det, når man kommer ind, i stedet for henne bagved et eller andet sted.