søndag den 4. november 2018

Tanghvidløg - Gør det selv ♥ ♥ ♥


Tanghvidløg er i al sin enkelhed hvidløg, der er dyrket i jord med komposteret tang.

Det må gerne være det tang, der er skyllet op på stranden.

Jeg har gjort det i snart 10 år i højbed i haven.


For en tre måneder siden hældte jeg en ½ affaldssæk Tang ud på den her jord. Jeg plejer at grave det ned, så det bedre kan kompostere. Det kunne ikke lade sig gøre under tørken, da jorden var hård som sten. Derfor lå det bare oven på jorden. Da regnen omsider kom gik det hurtigt med komposteringen. Mikroorganismer i jorden spiser det simpelthen. Derved frigøres alle næringsstofferne til mulden og et perfekt grundlag er skabt, ikke blot for dyrkning af hvidløg, men alle grøntsager.


Hvad er der specielt ved Tanghvidløg?

Bedre smag. De smager naturligvis af hvidløg, men smagen er knapt så skarp og der er en vis sødme.
De er nemmere at pille, når de skal bruges.
Deres holdbarhed forlænges ganske betragteligt.
Muligvis er de også endnu sundere.

Hvilke hvidløg kan jeg bruge?


Det vigtige er, at der bruges hvidløg, der er tilpasset til at vokse i det danske klima. Jeg har også haft held med hollandske hvidløg, men har i flere år brugt de danske, der ses på billedet. De fleste planteskoler sælger dem.

Hvordan gør jeg?


Bemærk at der også står internet adressen på producenten på billedet. Der er mere viden at hente.


Så var det jo så bare at få fedene stoppet i jorden, som der står i brugsvejledningen.