tirsdag den 22. januar 2013

Vikingerne drev fredelig handel med USA's oprindelige befolkning



Hiroglyfferne man ser på billedet
der er fotograferet i det nordlige USA vækker dyb forundring ♥
Hvem har lavet dem for længe siden? Tilsyneladende kender ingen nytilkomne hvide mennesker svaret :-(


Jeg kommer ud af en familie der på faderlig side er ekspert i oldtiden, hvad angår vikingers og stenaldermenneskers efterladenskaber, der siger et eller andet om dem. 


I en mere sociologisk og etnologisk udforskning af samme emne er jeg stødt på, det er dokumenteret at vikingerne ud over at opholde sig i Det Grønne Land et stykke historisk tid også opholdt sig i Vinlandet i ret lang tid, hvor man havde lagt bådene op på land i skjul, mens man til hest og til fods vandrede det enorme kontinent igennem fra ende til anden. 


Just dén adfærd kendetegnede en viking. 

Altid på opdagelsesrejse på fremmed territorium for at lære nyt ♥

Jeg får billeder i hovedet, når jeg ser det her billede og ved vi har rødder i en forhistorie, der endnu findes rester af at bringe vidnesbyrd om. 
I billedet inden i mit hovede ser jeg vikinger i fredelig samtale med de oprindelige indbyggere i USA, om hvad der er værd at sætte pris på i tilværelsen man begge kender, af både dette og hint


Vikingerne rejste ej ud for at erobre og udplyndre. De rejste ud for at skaffe sig nye gode handelspartnere på lige fod, man kunne tale godt sammen med og gøre godt bytte med at ting, der havde ligeværdig værdi. Gode skind for gode skind, godt tang for godt tang og hvad ved jeg ♥